Banky, podobně jako jiné firmy, poměrně běžně posílají svým zákazníkům e-maily, ať už se jedná o vyúčtování, nejrůznější nabídky či další věci. Toho však využívají i podvodníci, kteří se mnohdy za naši banku vydávají, aby tak získali přístup k našim údajům. Mnohdy nám totiž takto pošlou odkaz s falešnou přihlašovací stránkou, kde se po zadání údajů sice nedostaneme do banky, avšak odesílatel zprávy je dostane a může se tam bez problému přihlásit.
Je tedy jasné, že bychom si na tyto podvody měli dávat pozor, pokud nechceme o své peníze přijít. Jistě, většina bank má takzvaný dvoustupňový systém, kdy je nutné nejen přihlašovací jméno a heslo, ale také další systém ověření, ať už je to kód poslaný SMS zprávou, PIN či otisk prstu, avšak ne všechny to dělají.
Je tedy dobré být opatrný a vždy si ověřit, zda je onen e-mail skutečně od naší banky. Poznat to však nemusí být jednoduché. Naštěstí jsou zde určité věci, po kterých se můžeme podívat.
V první řadě je to e-mailová adresa odesílatele. Ta má často jiné zakončení. Obvykle e-maily banky končí jmenobanky.cz, avšak tyto podvodné maily mají například jmenobanky.cz.cz a podobně. Zde však musíme přesně vědět, jakou adresu naše banka má, a tyto drobnosti je často snadné přehlédnout.
Dále leckdy obsahují pravopisné či gramatické chyby, případně slovní spojení, která bychom v oficiální zprávě nenašli. Začíná to již oslovením, které se od toho, které používá banka, často liší, a pokračuje to přes celý text. Ovšem s tím, jak se podvody zdokonalují, i toto přestává být takovým poznávacím znamením.
Jak si tedy být jistý? Zdaleka nejjednodušším řešením je ověřit si vše na oficiálních stránkách vaší banky, případně do ní zavolat, pokud obdržíte zprávu, že je zde nějaký problém. V žádném případě však neklikejte na odkazy, které vám tímto způsobem přijdou, pokud nechcete sdílet své bankovní údaje s třetí osobou. To by totiž nedopadlo dobře.